راه بقا دربورس

در این سایت با نگاهی بنیادی به بازار سرمایه ایران به بررسی مباحث پایه ای در کنار نمونه هایی عملی بررسی های فاندامنتالی شرکتهامی پردازیم ، اميدوارم كه دوستان بنده را از نظرات خودشان محروم نكنند

Sunday

و از آن روز تنها در گوشم سکوت نجوا میکند



در نوبت قبلی گریزی داشتیم به بحث مدیریت و تا ثیر آن بر ترکیب سطوح علمی شرکتها ، که طبق معمول با افسانه و رویاهای من آمیخته شد . اما این آمیختگی با پایان مطلب «آماس در رویاهای مدیریتی من» ختم نشد چرا که چند روز بعد گوش دردی آزار دهنده هم به این آمیختگی افزوده شده که مجبور شدم برای مداوا دست به دامن یک متخصص المراض بروم
دکتر قبل از اینکه گوش منو با اتوسکوب ببینه در حالی که چشمانش از حدقه بیرون زده بود گفت چرا انقدر گوشهات آماس کرده ؟
حرفش تموم نشده بود که درد دل من باز شد و حکایت آماسهای مدیریتی رو براش گفتم و اینکه من به تنهایی در پایینترین بخش از یک چارت سازمانی مرتفع قرار دارم و پیرو نگارش مطلب فوق و بنا بر اینکه در شرکتی با نگرش سازمان استراتژی محور که آموزش یکی از ارکان مهم آن است ، من را هر روز یک پله توی چارت به بالا انتقال دادند و در هر مرحله هم مسئول آن طبقه در حالی که گوش منو می کشید مطالب آموزشی جدیدی از مدیریت رو توی گوشم نجوا میکرد
آقای دکتر ، تازه داشتم به رموز موفقیت یک مدیر الشرکه آشنا میشدم که گوش درد های آموزشی امانم رو برید و امروز خدمت رسیدم تا مورد معالجه عاجل قرار بگیرم تا بتونم به کلیه رموز مدیریت آگاه بشم
درحالی که آقای دکتر متخصص الامراض سرش رو می جنبانید و در حالی که نمیدانم حرکات سرش تایید من بود یا تاسف به حال من چون جنباندن سرش لحظه ای از بالا به پایین و در لحظه ای دیگر از چپ به راست بود گفت ببین پسرم تا حالا دندون پزشکی رفتی ؟ گفتم بله آقای دکتر . گفت میدونی که چرا یه دندون رو پر میکنن ؟ گفتم خوب واصه اینکه عمر طبیعی دندون سر اومده و با پرکردنش گرچه ظاهر ان حفظ میشود اما باطن آن فقط یه ماده سربی رنگه که اسمش آمالگامه . دکتر در حالی که سری به تایید حرفهای من تکان میداد گفت متاسفانه ظرفیت گوش شما هم پر شده و من بعد در حالی که ظاهرا شما صاحب گوشی سالم هستید ، اما بنده مجبورم تا داخل گوش شما را با پنبه پر کنم و متاسفانه شما دیگر قادر به شنیدن نخواهید بود .!؟
از شنیدن این حرف که دیگر قادر به درک رمز رئیس الشرکه تا پایان عمر محروم نخواهم بود چشمانم سیاهی رفت و به خوابی عمیق رفتم اما چه خواب شیرینی بود ، در خواب پیری فرزانه در حالی لبخندی شیرین بر لب داشت ، درک رمز الرموز را به من تبریک میگفت . ...... اما وقتی بیدار شدم دیگر هیچ نمی شنیدم و معبران خواب و رویاهای من نیز عاجز از تعبیر کلام توام با تبسم آن پیر بودند

و از آن روز تنها در گوشم سکوت نجوا میکند


اما گذشته از انکه امروز ، رموز مدیریت برای من همچنان کشف نشده باقی مانده اما اجازه بدهید تا بازخورد برخی از تدابیر مدیران را در راستای پیشبنی های درآمد متعلق به هر سهم که اینبار هم گزیده ای از کتاب تحلیل بنیادی در بازار سرمایه ایران است را تقدیم کنم

«همیشه بین پیشبینی ها وآن چیزی که درنهایت ازعملیات یک بنگاه اقتصادی محقق می شودیک دامنه اختلافی وجوددارد.این اختلاف می تواند ناشی ازعواملی باشد که عموما تحت کنترل برنامه ریزان یک شرکت نیست ویا اینکه شرکتها بدون انجام کارکارشناسی نسبت به پیشبینی بودجه اقدام نموده اند و بسیاری ازدلایل دیگر، اما آنچه مسلم است ، این خواهد بود که درنهایت با بسته شدن حسابهای مالی یک شرکت وارایه گزارش حسابرسی حقایق آشکار خواهد گردید .
دراین قسمت ما تصمیم داریم تا با استفاده ازنسبت (دی) به بررسی توانایی های مدیریت ومجموعه برنامه ریزان یک شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار بپردازیم . درک صحیح ازاین موضوع می تواندبرای سرمایه گذارن اعتمادبه برنامه های آتی شرکت ها رابه ارمغان بیاورد . چرا که میدانیم که صورتهای مالی بازخورد مجموعه عملکرد یک واحد اقتصادی است و اینکه اساسا هدف ازتشکیل هر بنگاه اقتصادی کسب منافع ای است که سرمایه گذاران آنرا با نام درآمد متعلق به هر سهم می شناسند که می تواند تجلی بارز منافع کوتاه و میان مدت انان تلقی نمود
با توجه به دامنه تغییرات پیشبینی ها می توانیم با نگاهی به گذشته یک شرکت به بررسی عملکرد مدیران ونوع نگرش آنان بپردازیم چرا که به شخصه معتقدم که مدیریت درآمد متعلق به هر سهم ، یکی از استراتژی های موثر در هدایت بازار بوده که عالما یا عامدا توسط برخی از مدیران نادیده انگاشته میشود
به نظر میرسد که بررسی این استراتژی نامیمون در بین شرکتهای فعال در بازار سرمایه ایران بتوانیم مدیران را به چهاردسته تقسیم کنیم . گرچه نمیتوان این تقسیم بندی را متقن و غیر قابل تشکیک عنوان نمود اما آنچه مسلم است آنکه این گام اول در مسیری است که تاکنون نگرشی در خصوص آن نداشتیم و میتواند گامهای بعدی کلیه محققین منجر به استراتژی قابل اعتماد تری را در بازار سرمایه به ارمغان آورد

مدیریت اطمینان : در شرکت های تحت نظارت این گروه از مدیران دامنه تغییرات درآمد متعلق به هر سهم پیشبینی شده ونهایی حداکثردرمحدوده 20% ± می باشد که با توجه دامنه محدود تغییرات ، بازاربا یک اطمینان نسبی به آینده جاری شرکت می نگرد .

مدیریت پویا: این نوع مدیریت با پیشبینی های محتاطانه خویش درطول دوره مالی عموما با ارائه تعدیلات مثبت یک پویایی قابل درکی را درذهن سهامداران ایجاد می نماید ودرشرکتهای تحت مدیریت این گروه ازمدیران عموما درآمد متعلق به هر سهم نهایی بزرگترازپیشبینی های اولیه خواهد بود .

مدیریت جوساز : درخصوص مدیران جوساز باید گفت که عموما پیشبینی های اولیه در قیاس با درآمد متعلق به هر سهم نهایی رقم بیشتری را شامل می گردد و این گروه از مدیران همیشه سعی خواهند نمود تا موقعیت خود را بهترازواقعیت های موجودبه نمایش بگذارند . به نحوی که حتی صورت های مالی 12 ماهه حسابرسی نشده شرکت نیزشاهد نوسانات شدیدی درقیاس با صورتهای حسابرسی شده می باشد ومی توان درگزارشهای حسابرس وبازرس قانونی شاهد بند های موثربر سود آوری شرکت باشیم .

مدیریت آنی : این شرکتها فاقد یک برنامه مدون و قابل حصول دربرنامه های آتی خودمی باشند ، وبه ندرت می توان روند قابل تشخیصی رادرمراحل تعدیلات درآمد متعلق به هر سهم آنان مشاهده نمود و عموما دامنه نوسانات سالهای اخیر شرکت دردامنه ای بزرگتر از 20% نمود پیدا می نماید ، وطبیعی است که بازارنیزدرخصوص این شرکت ها آینده بلند مدتی را ترسیم نمی نماید وبه همین علت اغلب اوقات بازاربا سرعتی بالاترازایده آل ها نسبت به نوسانات درآمد متعلق به هر سهم عکس العمل نشان خواهد داد .

گرچه سعی کردیم که دنیای گسترده مدیریت را در ارتباط تصمیم سازی در امر سرمایه گذاری و تنها در دو مطلب موجز تقدیم کنیم . اما باید گفت که فرایند مدیریت یکی از تاثیر گذار ترین پارامتر ها بر توسعه و یا فنای شرکتها قلمداد نماییم و به شخصه در بسیاری از تحلیلهای سرمایه گذاری ام معتقدم که برخی از مدیران دارای شاخصه های مهمی اند که میتوانند نسبتنسبت قیمت به درآمد بسیار بالاتر از عملکرد فیزیکی یک شرکت را به خود اختصاص دهند . پس بدانید که مدیریت و دانشهای ارزنده ایشان موهبتی است که نصیب هر مدیری نخواهد شد گرچه در چارت شرکتها مدیر الشرکه باشد
راستی شما تصور میکنید پیر فرزانه ، رموز کدامیک از رئیس الشرکه های چهار گانه را به من تبریک گفت ؟ شاید شما معبر من باشد


0 Comments:

Post a Comment

<< Home