راه بقا دربورس

در این سایت با نگاهی بنیادی به بازار سرمایه ایران به بررسی مباحث پایه ای در کنار نمونه هایی عملی بررسی های فاندامنتالی شرکتهامی پردازیم ، اميدوارم كه دوستان بنده را از نظرات خودشان محروم نكنند

Sunday

!!!!!کشاورزی محور توسعه!!!!

جمعه بعداز ظهر از سر بیکاری سری به میوه فروشی حاجی ارزونی زدم و در حالی که داشتم به قیمتها و توصیفات فروشنده که روی میوه های مارک دار خوشگل زده بود نگاه میکردم یاد یه برنامه اقتصادی که سالهای قبل پخش میشد افتادم اسم برنامه :
کشاورزی محور توسعه بود
اما ظاهرا استراتژی توسعه ما یه نموره تغییر کرده ،البته به نظر میرسه که همچنان کشاورزی محور توسعه هست اما نه برای خودمون بلکه برای بقیه چون روی میوه ها نوشته بود سیب سبز ترش فرانسوی ، موزسومالی ، آناناس اونجایی ، انگور خارجکی که ماشاالله هرکدومش قد پرتقال بود ، گفتم پرتقال یاد پرتقال مصری افتادم ، تازه یه چیزی دیدم که عینهو یه بسته خرمای درشت بود که بغل دست بسته های تمبر هندی اصل خارجکی چیده شده بود اما به خاطر بسته بندی بدش حس کنجکاوی ام تحریک شد و از فروشنده پرسیدم این چیه ؟ فروشنده هم با کمال وقار فرمودند انجیر ترکیه !؟
مخلص کلام اینکه بغیر از توتی که تو یه تشت ریخته بودن الباقی همه مال کشورهای دوست و برادر بود که احتمالا الان دارم با دمشون فندق میشکونن و در حالی که داشتم تو این فکر ها غوطه میخوردم یاد زعفران ایرانی افتادم که حالا دیگه یکه تاز بازار های جهانی نیست یاد پسته امریکایی افتادم که جای پسته ایرانی رو تنگ کرده یاد چایی ایرانی افتادم که حتی تو ایران هم نمیخرنش یاد شکر افتادم که میگن انقدر که وارد شده صنعت شکر ایران رو مشکوک الحال کرده یاد برنج وارداتی افتادم یاد صنعت نوغان سنتی افتادم که حالا دیگه تو روستاهای شمال کسی دنبالش نمیره و یاد خبری افتادم که یه مسئول با اعتماد به نفس بالایی داشت میگفت که تراز بازرگانی کشاورزی ما امسال منفی شده است نقطه سر سطر
ودیگه اینکه یاد این افتادم که جیبم تحمل اینهمه حسرت میوه های خوش رنگ و لعاب رو نداره و اینکه باید از محصولات داخلی حمایت کنم واصه همین رفتم پیش توت فروشه و گفتم یک کیلو نه زیاده نیم کیلو توت سفید اصل ایرانی بده و در حالی که داشت توت فروش قبول زحمت میکرد من هم رفتم برای تاکید بر حمایت از کشاورزان داخلی گفتم به کوری چشم فرانسه و ترکیه و مصر و مالزی وهمه شون دوکیلو سیب زمینی وطنی بده اما چشمتون روز بد نبینه
سیب زمینی کیلویی هزار تومن و توت هم کیلویی 1500تومن درحالی که هنوز گیج بودم گفتم داداش ببیخشید سیب زمینی پاکستانی و توت بورکینا فاسویی ندارین !!!؟؟؟

0 Comments:

Post a Comment

<< Home