راه بقا دربورس

در این سایت با نگاهی بنیادی به بازار سرمایه ایران به بررسی مباحث پایه ای در کنار نمونه هایی عملی بررسی های فاندامنتالی شرکتهامی پردازیم ، اميدوارم كه دوستان بنده را از نظرات خودشان محروم نكنند

Sunday

سهام عدالت وخصوصي سازي

* سهام عدالت در آينده بازخورد مناسبي ندارد
* نقديندگي داريم اما مشكل نبود انگيزه سرمايه‌گذاري است سرويس: بورس


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

در حال حاضر نقدينگي زيادي در كشور وجود دارد، اما براي جذب اين پول‌ها به سمت بازار سرمايه بايد انگيزه لازم را در بين فعالان بازار ايجاد كنيم.
سيدمحمدعلي شهدايي ـ عضو جامعه حسابداران خبره ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ايسنا درباره خصوصي‌سازي و اين‌كه مناسب بودن سازوكارها، موجب روند مثبت آن خواهد شد، اظهار كرد: با توجه به اين‌كه سهام مس جزو اولين شركت‌هاي مشمول صدر اصل 44 قانون اساسي بود، اما دائما آن را به ارزان فروشي و يا گران فروشي محكوم مي‌كردند، پس بايد به قيمتي سهام به فروش برسد كه بخش خصوصي به خريد آن رغبت كند .
وي در ادامه درباره تقسيم ثروت در جامعه و اين‌كه سهام عدالت يكي از ساده‌ترين روش‌هاي تقسيم ثروت در دنيا محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: بايد اين سوال را پرسيد كه اقشار محروم ما يعني كساني كه مخاطب سهام عدالت هستند، آيا مشكل پس‌انداز دارند يا مشكل درآمد؟ مشكل اصلي اقشار محروم ما اين است كه مشكل تامين مخارج روزانه خودشان را هم ندارند، حال اين سوال مطرح مي‌شودكه با توجه به اينكه 500 هزار تومان به هر فرد داده مي‌شود، آيا پس از 10 يا 20 سال اين رقم ارزشي خواهد داشت يا خير؟ بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه هنوز آن طور كه بايد و شايد به اين مقوله‌ها به خوبي پرداخته نشده است.
وي مشكل سهام عدالت در كوتاه مدت را سپردن بخشي از شركت‌هاي مولد و توليدي بزرگ كشور در اختيار كساني كه داراي تخصص نيستند، عنوان كرد و گفت: با اين وجود 20 درصد كنترل اقتصاد كشور را به دست افرادي مي‌دهيم كه از اقتصاد هيچ چيزي نمي‌دانند و اين امر بازخورد غلطي خواهد داشت.
شهدايي در ادامه تاكيد كرد: در دولت گذشته يكي از وظايف وزارت رفاه شناسايي اقشار محروم و هم‌چنين هدفمند كردن يارانه‌ها بود، اما نتوانستند به انجام اين كار بپردازند پس نتيجه مي‌گيريم ما هنوز در گام اول براي تشخيص دهك پايين جامعه مشكل داريم، بنابراين چگونه مي‌خواهيم بخشي از سرمايه ملي را در اختيار افرادي قرار دهيم كه آن‌ها را نمي‌شناسيم.
اين كارشناس بازار سرمايه تقدم و تاخر در واگذاري سهام عدالت را مدنظر قرار داد و افزود: حجم بالايي از سرمايه دولت به دهك پايين جامعه داده خواهد شد اما بايد گفت كه آيا اين افراد در يك روز و يا در يك سال سهام به اسم آن‌ها خواهد شد، آيا ارزش پولي كسي كه امروز سهام را دريافت خواهد كرد با كساني كه در سال‌هاي آينده اين سهم را دريافت مي‌كنند برابر است؟
شهدايي نقديندگي كشور را حدود يك ميليون و 80 هزار ميليارد ريال دانست و گفت: رشد نقدينگي 35 درصدي نشان مي‌دهد براي جذب اين سهام پول در جامعه وجود دارد، اما انگيزه نيست اگر بتوانيم اين انگيزه را ايجاد كنيم لزومي‌ ندارد كه سهام را مجاني به قشر محروم بدهيم و 20 سال بعد پول آن را دريافت كنيم بلكه آن را به دست افراد پول دار مي‌دهيم كه نقدينگي در دست دارند در عوض منافع آن در موسسات رفاهي جامعه، سازمان تامين اجتماعي، خدمات درماني، سازمان بهزيستي و كميته امداد خرج مي‌كنيم تا آن‌ها اين اقشار محروم را تحت حمايت خود قرار دهند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home