راه بقا دربورس

در این سایت با نگاهی بنیادی به بازار سرمایه ایران به بررسی مباحث پایه ای در کنار نمونه هایی عملی بررسی های فاندامنتالی شرکتهامی پردازیم ، اميدوارم كه دوستان بنده را از نظرات خودشان محروم نكنند

Monday

بنزين و اصل چهل وچهار!

به نظر من اقتصاد دولتي حتي تو بهترين حالتش هم اول خودش رو ميبينه بعد بخش خصوصي رو خيلي با اصل چهل چهار ذوق كرده بوديم چراش رو نميدونم شايد واصه اين بود كه دوست داشتم و يا بهتر بگم دوست داشتيم اجرا بشه به عبارتي نيمه پر ليوان براي ما جذابيت داشت ولي نميدونم چرا يواش يواش دارم از اجراي اصل 44 نا اميد ميشم !
واصه چي ؟
شايد براي اينكه اگر قراره اقتصاد به سمت خصوصي شدن پيش بره بايد زمينه هاي اينكار فراهم بشه كه حداقل اون اينه كه خودش بتونه قيمت واقعي خودش رو تعيين كنه اين درحاليه كه مثلا:
  • صنعت بانكداري خصوصي بايد دولت براش تعيين نرخ كنه
  • سيمان كه سالهاست وعده آزاد سازي قيمتش ديگه يه شوخي بي مزه شده
  • دارو هم كه با اين طرح ژنريك برند و سطح هزينه تحقيقات توي اين صنعت كمتر از شوخي نيست
  • صنعت ليزينگ هم وضعيتي بهتر از بانكها نداره
  • خودرو هم كه اخيرا يه چيزايي مصوب شده كه بايد قيمت گذاري رو نظارت كنه ! بله خودرويي كه همين الان هم يه صنعت مرده هست و خيلي از توليداتش داره با ضرر به فروش ميرسه

الباقي صنايع هم يه جورايي همين وضعيت رو دارن

حالا جالب اينجاست كه بنزين به عنوان يك حامل انرژي قراري سهميه بندي بشه و بالطبع اونطور كه در سنوات قبل هم شاهدش بوديم موجبات بالارفتن هزينه خدمات رو فراهم ميكنه كه تاثير بلاواسطه اي بر هزينه توليد خواهد داشت پس بايد انتظار داشته باشيم كه شركتهاي مشمول قيمت گذاري كه تقريبا شامل همه شركتهاي بزرگ ميشه بايد حاشيه سودشون كمتر بشه وووووو

اما اين يك بوم دو هوا هم يه جورايي جالبه دولت چون خودش بزرگترين مصرف كننده بسياري از توليداته اعم از دارو و سيمان و اينكه خودش هم بدهكار ترين بدهكار به سيستم بانكيه در نتيجه با كنترل قيمت گذاري يه جورايي داره به خودش نون قرض ميده و از طرف ديگه چون خودش پرداخت كننده سوبسيد به حاملهاي انرژيه با سعي در محدود كردن مصرف و احتمالا فروش با قيمت حداقل تمام شده باز هم يه جورايي داره به خودش نون قرض ميده به عبارتي تو اين بازي برنده-بازنده اين بخش خصوصي نيست كه برنده ميشه والخ

حالا بريم سر مورد دوم : تازه قرار بر اين شده بود كه اگر در يك رشته اي بخش خصوصي توانمند فعال بود نبايد بخشهاي دولتي وشبه دولتي توش وارد عمل بشن اگه اينطوره يكي نيست بگه كه چرا اپراتور اول كه بخش دولتيه علي رغم حضور تاليا و ايرانسل قراره باز دوباره خودش رو با ثبت نام جديد موبايل توسعه بده ؟ ....اينجوري فكر ميكنيد با وجود رقيب قدرتمندي مثل دولت بخش خصوصي ميتونه جرات رقابت رو حتي به مخيله خودش راه بده ؟

حالا بريم سر مورد سوم : بر اساس مصوبات مربوط به اصل 44 قرار بر اين بوده كه عمليات خصوصي سازي از طريق بورس انجام بشه اما مدت نسبتا طولاني هست كه شاهد ركود در وضعيت بازار هستيم و تقريبا كمتر فعال جديد و يا سرمايه جديدي رو ميبينيم كه به بورس وارد بشه كاري به ريشه هاش نداريم ولي سوال اينجاست كه اگر سرمايه جديد وارد نشه اين همه سرمايه گذاري جديدي رو كه اصل 44 بهش احتياج داره از كجا بايد بياد ؟

القصه اينكه به نظر من نگاه همه جانبه اي براي اجرايي شدن اصل 44 وجود نداره و همين موضوع منو آزار ميده كه مبادا اصل 44 هم اجرا نشده شكست بخوره كه در اين صورت شايد اين تير خلاصي باشه به نيم نگاهي به رشد و تقويت بخش خصوصي در كشور

0 Comments:

Post a Comment

<< Home