راه بقا دربورس

در این سایت با نگاهی بنیادی به بازار سرمایه ایران به بررسی مباحث پایه ای در کنار نمونه هایی عملی بررسی های فاندامنتالی شرکتهامی پردازیم ، اميدوارم كه دوستان بنده را از نظرات خودشان محروم نكنند

Thursday

چرا نبايد بدبين بود- به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد

عوامل بازدارنده

بهروز شهدايي تحليلگر بازار سرمايه درباره چشم‌انداز اين بازار در سال‌85 گفت: اگر نگاهي به عوامل بازدارنده بازار در سال‌هاي ‌83 و 84 بياندازيم به راحتي در مي‌يابيم كه با حذف اين عوامل، بازار رشد خود را از سر مي‌گيرد. در راس اين عوامل مي‌توان از بحث انرژي هسته‌اي كه دليل ايجاد ناامني در بازار است، ياد كرد.همچنين سياست‌هاي اقتصادي دولت و كم‌توجهي آن به بازار سرمايه به رغم وعده‌هاي داده شده از ديگر عوامل ركود بازار سرمايه محسوب مي‌شود.

وي افزود:‌ دولت گذشته در يك مقطع زماني، بحث خصوصي‌سازي را مورد توجه قرار داد و از محل آن رديف درآمدي در بودجه دولت منظور كرد. اما در دولت جديد اين روند برعكس شد و با حذف درآمد خصوصي‌سازي از بودجه دولت، بازار از امكان جذب شركت‌هاي جديد محروم شد و در عوض با واگذاري سهام عدالت و ايجاد تشكيلاتي براي واگذاري و مديريت آن در عمل دولت بزرگ‌تر خواهد شد.

دولت فربه

شهدايي ادامه داد: در سال‌57 جمعيت كشور 36‌ميليون نفر و مجموعه دولت 500‌هزار نفر بود و امروز جمعيت كشور به 70‌ميليون نفر و مجموعه دولت به 5/2‌ميليون نفر رسيده است، در حالي كه قرار بود دولت كوچك شود و شركت‌هاي زيان‌ده دولتي به سوددهي برسند يا حذف شوند.

وي سپس گفت: در تاريخ چهاردهم فروردين‌ماه جاري، 97‌درصد معاملات بازار توسط حقوقي‌ها انجام شد كه اين موضوع نشان مي‌دهد، سهامداران دولتي و شبه‌دولتي خود فروشنده و خريدارند و تعداد سه ميليون سهامدار حقيقي در عمل كاري انجام نمي‌دهند .

نرخ بهره و تورم

شهدايي يكي ديگر از عوامل موثر بر بازار سرمايه را بانك‌ها دانست و گفت: در همه كشورها يكي از زمينه‌هاي رشد اقتصاد، تقويت بازارهاي پولي است.

بانك‌ها در ايران سهم بزرگي در بازار سرمايه دارند، بنابراين هنگامي كه نرخ بهره‌هاي آنها كاهش يابد، زمينه رشد ندارند و متضرر مي‌شوند.در كليه كشورها نرخ بهره بانكي بالاتر از نرخ تورم است. در سال‌هاي قبل نرخ تورم در ايران حدود 20‌درصد بوده اما يكباره در سه‌ماه آخر سال‌84، نرخ تورم به 15‌درصد رسيد و قرار است نرخ بهره بانك‌ها نيز به 14‌درصد برسد.وي افزود: طرح‌ها و بودجه‌هاي دولت براي شارژ كردن، رشد قيمت نفت و افزايش هزينه‌هاي جاري منجر به تزريق نقدينگي مي‌شود و بايد دانست كه يكي از پارامترهاي موثر بر تورم، رشد نقدينگي است، در اين صورت چگونه ممكن است سال آينده تورم به 12‌درصد برسد.

شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و صنايع پيشرو

شهدايي وضعيت شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس را يكي ديگر از عوامل موثر بر ركود بازار دانست و گفت: سرمايه‌گذاري‌ها حجم عظيمي از بازار را تشكيل مي‌دهند و درآمد آنها از محل خريد و فروش سهام تامين مي‌شود اما در شرايط فعلي، از اقبال خوبي برخوردار نيستند و شاخص‌هاي مالي عكس‌العمل‌ خوبي نشان نمي‌دهند.وي در مورد صنايع پيشرو گفت: صنعت سيمان يكي از پرطرفدارترين صنايع در بازار است.

در چشم‌انداز برنامه بيست‌ساله عنوان شد كه صادرات سيمان آزاد است و در صورت نياز داخلي به اين محصول، دولت سيمان را بايد وارد كند اما در عمل اين قول اجرا نشد و در حال حاضر شركت‌هاي سيماني در موقعيت نامناسبي قرار دارند به گونه‌اي كه ارزش روز يك شركت سيماني اماراتي برابر با كل ارزش صنعت سيمان ما است.همچنين صنعت خودرو كه با حمايت‌هاي ويژه دولت رشد انتزاعي كرده و به يك صنعت گلخانه‌اي مبدل شده است، سهام آن امروز به كف قيمت رسيده است.

بايدها و نبايدها

وي سپس گفت: با اين اوصاف مسلم است كه بازار با اقبال چنداني روبه‌رو نخواهد شد در صورتي كه در همه جاي دنيا، بازار سرمايه شاخصه اقتصاد كشور است.بورس ما 17درصد GDP را پوشش مي‌دهد و از پتانسيل‌هاي خوبي برخوردار است، اما اگر بخواهيم از موقعيت‌ها استفاده كنيم دولت بايد سياست‌هاي اقتصادي خود را مشخص كند، اگر قرار است مشكل مسكن را حل كند، دولت نمي‌تواند از طريق تغيير بهره وام مسكن و افزايش وام به اين هدف دست يابد، بلكه بايد پول‌هايي كه در بازارهاي طلا، ارز و فاركس در جريان هستند به كمك بيايند.

اين سرمايه‌ها به امنيت سرمايه‌گذاري نياز دارند و در كشوري كه 70درصد اقتصاد آن دولتي است، دولت بايد آغازكننده باشد تا مردم دوباره به بازار سرمايه روي آورند.شهدايي افزود: در حال حاضر ميلياردها دلار سرمايه ايرانيان در كشورهاي حوزه خليج‌فارس در جريان است كه بايد به كشور برگردد.اگر بورس ما نتواند 70درصد مشكل مردم را حل كند فلسفه وجودي آن زير سوال مي‌رود.

وي در پايان گفت: عوامل ياد شده، در مجموع سيگنال‌هاي مناسبي براي بازار نيست، اما بايد دانست كه بازار در منفي‌ترين حالت خود براي سود، فرصت دارد اما لازمه آن تجهيز شدن افراد به اطلاعات و تخصص است و در اين بازار كساني برنده‌اند كه انتخاب‌هاي خود را با چشم باز انجام دهند، البته بورس نيز بايد از طريق شفاف‌سازي اطلاعات، زمينه را فراهم كند.



http://www.donya-e-eqtesad.com/85-01-17/master0117.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home